Runek perfum to coraz bardziej rozwijający się trend. Zarówno perfumy znajdują coraz więcej miłośników co zwiększa ich popyt – jednocześnie firmy przyglądając się tym trendom widzą zyski dla siebie. Dobre jakościowe perfumy mają swoją cenę co przekłada się na spore zarobki dla domów mody i producentów perfum. Czy rynek perfum jest na ten moment przesycony? Dlaczego wielkie marki utrzymują się na rynku kilkanaście a nawet kilkadziesiąt lat? Czy wielkie nosy producentów perfum to klucz do  sukcesu? Odkrywamy tajemnice i przedstawiamy fakty perfumeryjnego świata.

Kim jest NOS?

Tworzenie zapachu to bardzo złożony i wielowarstwowy proces. Najwięksi producenci perfum, domy mody wydają miliony rocznie na swoje „WIELKIE NOSY”. Takie nosy w świecie perfum stanowią również dla danego domu mody duży prestiż, jest to pewnego rodzaju luksus na który większość producentów nie może sobie pozwolić – tym bardziej jeśli dana osoba, która zdobyła już poprawcie i autorytet w swojej branży współpracuje (i wcale nie za grosze) z dużymi markami. Każdy NOS wie, że tworzenie nowych zapachów to odpowiedzialne zadanie, które ma wpływ na cała firmę i światowy rynek, ta odpowiedzialność łączy się również z wieloma wyrzeczeniami. Światowe NOSY nie mogą pozwolić sobie na picie alkoholu czy palenie papierosów, muszą również zachowywać spokój, zdrowo się odżywiać czy być bardzo skoncentrowani na swoim zadaniu w 100% – ta odpowiedzialność sprawia, że każdy NOS wyczuwa zapachy, których nie czuje większość ludzi, ta dokładność związana jest również z lepszą koncentracją i skupieniem.

Tworzenie nowego zapachu

PERFUMY KTÓRYCH WARTO UNIKAĆ

Tworzenie nowego zapachu to bardzo długotrwały proces, który wymaga pewnego rodzaju wizji. Można powiedzieć, że gdy NOS ma swoją wizję Perfum (wyobraża sobie swój nowy zapach) podejmuje wówczas próby zbliżenia się do tej doskonałości, która wówczas znajduje się tylko i wyłącznie w jego głowie. Same próby stworzenia tego idealnego zapachu to miesiące pracy, zapach nie od razu jest oczywisty, sama kompozycja musi się ze sobą utrwalić, następnie utworzenie odpowiednich nut zapachowych okazuje się dużym wyzwaniem – na tym etapie należy uwzględnić wszystkie poszczególne nuty – nutę głowy, nutę serca i nutę bazy – Te powinny odpowiednio ze sobą współgrać i nadawać całej kompozycji odpowiedni charakter. W takiej sytuacji może się okazać, że NOS poszukuje odpowiedniego związku, który chciałby czuć w takich zapachu – czasem musi w tej sytuacji udać się do wielu fabryk koncentratu i na zlecenie wybrać ten który go interesuje. Tutaj zadanie jeszcze bardziej się komplikuje.

Wypuszczanie Perfum na rynek

Średnio po roku czasu NOS ma już przynajmniej swoje dwie wizje zapachów które prezentuje na spotkaniu zarządu czy czołowych osób w firmie. Następnym krokiem jest testowanie zapachu na dużej grupie osób w celu dokładnej oceny atrakcyjności nowego perfum. Gdy zapach przejdzie pozytywnie przez wszystkie etapy wówczas może być wydany na rynek – jednak i to nie jest proste bowiem na tym etapie pojawia się stworzenie brendu, marki danego zapachu – są to czasem kilku miliardowe inwestycje w skali roku – jednak te mają przynosić zwrot przez dziesiątki lat – najlepszym przykładem jest tutaj zapach chenel no 5 – raz stworzony i wypromowany jeszcze do dzisiaj stoi na szczycie wszystkich perfum.