Czy Ty także zażywasz codziennie dawkę witamin i suplemetów diety w postaci tabletek? Jeżeli należysz do tej całkiem pokaźnej grupy konsumentów, to przeczytaj nasz artykuł. O ile rozsądne zażywanie nie powinno nam zaszkodzić, tak przyjmowanie wszystkiego po trochu i w dość sporych dawkach może już narobić szkód w naszym organizmie.

Z pewnością łyknięcie tabletki jest dużo łatwiejsze niż zrobienie zdrowego posiłku, jednak lekarze są zdania, że najwięcej witamin i minerałów znajdziemy w zdrowych produktach, są one łatwiej przyswajalne, a zróżnicowana dieta z pewnością wyjdzie nam tylko na zdrowie. Warto także przed zażyciem konkretnych leków czy suplementów zasięgnąć porady lekarza czy chociażby farmaceuty. Jeżeli ślepo wierzymy reklamą w TV to niestety nie wyjdzie to nam na dobre.

Które warto kupić?

Wybór jest ogromny, o ile lekarz nie zaleci nam jakiś konkretnych witamin, a nasza dieta jest zróżnicowana i bogata w różne składniki odżywcze nie musimy sięgać po żadne preparaty. Są jednak takie, nad którymi warto się zastanowić.

Kwas foliowy

Jest niezbędny szczególnie dla kobiet w ciąży. Niedobór kwasu foliowego może być przyczyną zaburzeń u płodu. Warto więc sięgnąć po niego jeżeli planujemy dziecko i zażywać przez cały okres ciąży. Pamiętajcie, że w tym okresie kobieta nie powinna przyjmować żadnych leków i suplementów bez porozumienia z lekarzem prowadzącym ciążę.

Witamina C

Niedobór tej witaminy zwykle sprawia, że nasz organizm jest bardziej narażony na infekcje i choroby. Warto więc sięgać po Witaminę C w tabletkach,  jeżeli nie możemy dostarczyć odpowiedniej jej ilości wraz z pokarmem. Cieżko przedawkować tą witaminę, ponieważ nadmiar zostanie wydalony z naszego organizmu wraz z moczem.

Witamina D

Jest szczególnie ważna w przypadku małych dzieci i niemowląt, ponieważ jej niedobór może prowadzić do krzywicy. W każdym wieku jednak warto dostarczyć organizmowi jej odpowiednią dawkę, ponieważ brak tego składnika ma wpływ na nasze kości i może prowadzić do ostreoporozy czy próchnicy w jamie ustnej. Warto wiedzieć, że Witaminę D nasz organizm może wytworzyć sam, szczególnie latem. Przebywanie na słońcu (około 20 minut dziennie) pokrywa to zapotrzebowanie aż w 90%.