Wakacje – najprzyjemniejszy czas w roku. Parę miesięcy beztroski, odpoczynku, łapania dystansu, spędzania czasu na świeżym powietrzu oraz kulinarnego dogadzania sobie lodami, owocami, chłodnikami czy pierogami z truskawkami i bitą śmietaną… Lato kojarzy się z odpoczynkiem i przyjemnościami, a także słońcem – jak skutecznie zabezpieczyć się przed wpływem promieni słonecznych i jakich preparatów używać, by uniknąć poparzenia słonecznego? Na te pytania odpowiadamy w poniższym tekście.

Promieniowanie słoneczne – UVA i UVB

Przede wszystkim warto sobie uświadomić, że wyróżniamy dwa najważniejsze rodzaje promieniowania ultrafioletowego – UVA i UVB. To pierwsze odpowiedzialne jest za przedwczesne starzenie się skóry i powstawanie zmarszczek, a UVB bezpośrednio za oparzenia słoneczne. Jaki krem, balsam czy mleczko wybrać, by skutecznie ochronić się przed jednym i drugim? Najlepiej taki, który będzie oznaczony na opakowaniu zarówno PPD, jak i SPF. Dlaczego warto zwracać uwagę na te napisy? Otóż stopień ochrony przed promieniowaniem typu UVA opisuje się za pomocą faktora PPD – Peristent Pigment Darkening. Oznacza on, ile razy pomniejsza się dawka promieniowania UVA, która wnika do najgłębszych warstw skóry chwilę po jego użyciu. Z kolei stopień ochrony przed promieniowaniem UVB określa faktor SPF – Sun Protective Factor. Im wyższy filtr, tym dłużej można przebywać na słońcu bez perspektywy oparzeń. SPF 15 oznacza na przykład, że można ten czas przedłużyć piętnastokrotnie, ale tak naprawdę lepiej stosować kremy z wyższym filtrem, a czynność nakładania mleczka powtarzać kilka razy w ciągu dnia. Sprawdzi się to zwłaszcza na wakacjach, podczas których jesteśmy szczególnie narażeni na wpływ promieniowania słonecznego – w górach, nad morzem czy w ciepłych krajach.

Jak dopasować krem z filtrem do skóry?

Jasna karnacja, piegi i włosy w kolorze blond lub w odcieniach rudości wymagają użycia kremu z SPF minimum 20. Ciemniejsza karnacja, brązowe włosy i łatwo opalająca się skóra zadowolą się filtrem SPF 12-15. Natomiast osoby z bardzo ciemną karnacją i niemal czarnymi włosami mogą używać kremu z filtrem SPF 9-10. Tak naprawdę im wyższy filtr, tym lepiej – skora i tak złapie odrobinę promieni słonecznych, a jeśli chcesz cieszyć się zdrowiem, wybierz skuteczniejszą ochronę. Warto też wziąć pod uwagę miejsce, w którym spędzasz urlop, oraz to, czy całe dnie znajdujesz się na odkrytych terenach i w pełnym słońcu. Jeśli tak (np. jesteś w górach), postaw raczej na SPF 50+ i nakładaj krem z filtrem co parę godzin. Jeśli pod Twoją opieką znajdują się dzieci, tym bardziej wybierz najwyższy filtr – najlepiej w ulepszonej wersji nawilżająco-odżywczej z pełnym kompleksem witamin.

Co warto wziąć oprócz kremu…

Wodę, a nawet bardzo dużo wody. Latem tracimy naprawdę sporo płynów w ciągu dnia, dlatego warto je uzupełniać na bieżąco. Duży wpływ na łapanie promieni słonecznych ma też rodzaj ubrania – lepiej postawić na jasne kolory i odcienie bieli, które nie przyciągają słońca w takim stopniu, jak ciemne barwy, granaty i czernie. Nie zaszkodzi też zgrabny kapelusik na głowie czy praktyczna czapka z daszkiem.